تهویه مزرعه استخراج رمزارز

تهویه مناسب فضای دستگاه های استخراج رمزارز و تهویه فارم ماینر

ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتالی از جمله فعالیت‌هایی است که در طی چند سال اخیر پا به عرصه ظهور گذاشته است و روزبه‌روز به طرفداران آن نیز افزوده می‌شود. در ایران این پدیده با تأخیر چندساله هم اکنون طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما این موضوع نیز همانند هر فن آوری جدیدی مشکلات و چالش‌های مختلفی دارد که این چالش‌ها در حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیرامون استخراج ارزها متفاوت است که در این نوشتار سعی می‌کنیم اندکی از مشکلات تهویه در مزارع ماینینگ را مطرح کنیم. موضوع تهویه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال شامل دو محور اصلی می باشد: ۱- تهویه محیط دستگاه‌های استخراج یا همان فن ماینر یا تهویه هوای ماینر ۲- تهویه محیط استخراج رمزارز یا همان تهویه فضای ماینینگ یا اصطلاحا تهویه فارم ماینر (تهویه فارم ماینینگ)

در ادامه این مطلب ، درباره این دو محور به تفکیک توضیحاتی ارائه خواهد شد.

تهویه ماینر ، تهویه دستگاههای استخراج رمزارز و تهویه ماینر

تمامی انواع دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال دارای تهویه مستقل و مرتبط با دستگاه می‌باشد. این امر هم شامل دستگاه‌هایی است که مستقلاً کار استخراج انواع ارز از قبیل بیت کوین یا اتریوم را انجام می‌دهند، و هم شامل دستگاه‌هایی است که با داشتن چندین کارت گرافیکی کار استخراج را انجام می‌دهند.
نکته مهم پیرامون تهویه دستگاه‌های استخراج رمزارز اینست که این تهویه به صورت موضعی فقط دمای قطعات الکترونیکی حساس دستگاه را از طریق خارج کردن هوای داخل، تحت کنترل قرار می‌دهند فلذا دمای محیط پیرامون اثر مستقیمی بر عملکرد فن‌های نصب‌شده بر روی تجهیزات ماینینگ خواهد گذاشت.

محصولات مرتبط

عملکرد تهویه دستگاه های استخراج رمزارز اثر مستقیم بر کارکرد دستگاهها داشته و حتی میتوان گفت نحوه عملکرد فن دستگاههای استخراج رمزارز نسبتی موثر بر تعداد هش تولید شده در ثانیه دستگاه دارد. به شکلی که چنانچه فن دستگاه استخراج رمزارز دارای راندمان مناسب نباشد، مثلا دستگاهی با بازدهی 2 تراهش با همان مصرف برق به بازدهی 1.2 تراهش خواهد رسید. البته چنانچه فن با نیاز دستگاه استخراج رمز ارز و حرارت تولیدی آن بیگانه باشد، خسارت فقط در اتلاف انرژی و پردازش کمتر خلاصه نشده و باعث خسارت به سایر اجزای سخت افزاری دستگاه استخراج رمزارز خواهد گردید.

تهویه دستگاه استخراج رمزارز
تهویه دستگاه استخراج ارز دیجیتال

تهویه محیط استخراج رمزارز

انواع دستگاه‌های استخراج رمز ارز از دستگاه استخراج بیت کوین گرفته تا دستگاه ماینر اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال، معمولاً به صورت گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این استفاده گروهی با توجه به میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌ها تولید گرما می‌نماید. در واقع گرمای خروجی از دستگاه که در قسمت اول توضیح داده شد وارد محیط عمومی نصب دستگاه‌ها می گردد.

با توجه به هوای گرم ورودی به محیط، دمای عمومی محیط افزایش پیدا مینماید. با توجه به بسته بودن فضاهای نگهداری دستگاههای استخراج رمزارز ( مزرعه استخراج ) و با توجه با افزایش دمای محیط ماینینگ ، نهایتاً دمای ورودی هر دستگاه مجددا بصورت یک سیکل بسته افزایش می یابد. همین سیکل بسته نیز امر خنک کاری هر یونت از دستگاه را با اختلال مواجه نموده که همین امر ابتدا موجب کاهش راندمان و سرانجام موجب آسیب به دستگاه خواهد شد. بنابراین تهویه عمومی فضای نصب و استفاده دستگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی بر عملکرد هر واحد از دستگاه‌ها دارد.

به صورت کلی تهویه فضای استخراج ارز دیجیتال از طریق پایین آوردن دمای محیط استقرار مقدور است. که این مسئله نیز با استفاده از دو روش کلی انجام میپذیرد. اول واردکردن مقادیر متناسبی هوای خنک به محیط و خارج کردن آن هوا بعد از چرخشی مناسب در محیط. و دومی پایین آوردن دمای محیط از طریق تولید و چرخش هوای خنک در همان محیط بسته مقدور است.

تهویه مزرعه استخراج رمزارز
تهویه مزرعه استخراج رمزارز

استفاده از دستگاههای برودتی

همانطور که اشاره شد، روش دوم که بهره بردن از انواع دستگاه‌های برودتی مانند چیلر و کولر گازی و مشابه آن می باشد، بسیار هزینه بر و غیر مقرون به صرفه می باشد. هزینه بالای راه‌اندازی و مصرف انرژی برای موضوع استخراج رمز ارزها پارامتری موثر جهت عدم پایین آوردن شانس انتخاب این روش جهت خنک کردن محیط استخراح رمز ارز ها می باشد. چراکه این دستگاهها هزینه مصرف برق برای استخراج را تا 70 درصد می‌تواند افزایش دهد که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.

تهویه محیطی با نصب انواع فن

در روش اول شامل تهویه محیطی که از طریق نصب فن‌ های مناسب برای ورود و خروج هوا انجام می‌شود، هزینه‌های بسیار پایین تری نسبت به روش دوم داید. همچنین روش اول از نظر سهولت اجرا و راه‌اندازی نیز دارای مزیت‌های قابل‌توجهی نسبت به سیستم‌های برودتی دیگر است. اما برای استفاده از روش اول، نوع فن و چیدمان آن به جهت عبور مناسب هوا بسیار اهمیت دارد که باید با محاسبه دقیق انجام پذیرد.

توجه :

البته در روش اول تهویه در زمانی که دمای محیط بیرونی بیشتر از نقطه مطلوب عملکرد ورودی هر یونت باشد، کارکرد مناسبی نخواهد داشت. البته این امر بستگی کامل به محل جغرافیایی استفاده دستگاه دارد. اما به طور کلی این روش در بیشتر روزهای سال در کشور در صورتی که طراحی دقیق و مناسبی انجام شده باشد، عملکرد مطلوبی خواهد داشت.
به طور خلاصه برای خنک کردن فضای استخراج ارز دیجیتال ، استفاده مناسب از فن‌های دمش هوای تازه و اگزاست فن نکته کلیدی است. البته در این میان نوع فن استفاده شده و طراحی و نحوه نصب آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

تهویه محیط استخراج رمزارز
مزرعه استخراج رمزارز

مثال :

به عنوان مثال در یک مزرعه استخراج بیتکوین یا مزرعه استخراج اتریوم به ازای هر دستگاه ماینر بیت کوین با توان تقریبی 1500 وات باید در حدود 350 مترمکعب در ساعت تخلیه هوا داشته باشیم. در واقع به ازای هر واحد 1000 واتی مصرف در مزارع ماینیگ بین 200 الی 250 متر مکعب جابجایی هوا لازم است که این جابجایی میتواند از سه روش زیر تامین گردد:

  1. ورود مکانیکی هوای تازه به محیط
  2. اگزاست مکانیکی هوای محیط استخراج رمزارز
  3. ترکیب ورود هوای تازه و خروج آن به میزان مورد نیاز در محیط استخراج

البته با توجه به روش های مرسوم جابجایی هوا در کشور میتوان این میزان هوا را از طریق انواع فن ها بصورت معمول و یا از طریق یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات سرمایشی در کشور یعنی کولر آبی تامین کرد
البته در صورتیکه هوای لازم از طریق فرایند ورود مکانیکی به وسیله کولر آبی تامین گردد لازم است که به دو نکته مهم دقت شود:

  1. حتما میزان خروج هوای محوطه مزرعه ارز دیجیتال در این روش متناسب با هوای ورودی تنظیم گردد
  2. حتما میزان رطوبت ورودی به محیط تحت کنترل باشد. چراکه رطوبت اضافی از طریق کنترل نامناسب خروجی و ورودی هوا میتواند به دستگاه های استخراج آسیب برساند.
توجه:

ذکر این نکته لازم است که میزان هوای تازه مورد اشاره جهت تهویه محیط ماینینگ در مثال فوق در حالت تهویه جریان عبوری در نظر گرفته شده است درواقع در این حالت فرض اولیه بر این بوده که سیکل تهویه به صورت کاملا باز میباشد.

محصولات مرتبط

درصورت تمایل به دریافت مشاوره و یا سفارش انواع لوازم تهویه با ما در تماس باشید.

Leave a Comment