هود صنعتی

معیارهای انتخاب هود صنعتی آشپزخانه و رستورانی مناسب

هود صنعتی آشپزخانه یکی از تجهیزات اساسی در جمع آوری حرارت، بو، دود، چربی و بخارات موجود در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها و … وهدایت آنها به فضای بیرون می باشد. می دانیم که رطوبت بالا در کنار حرارت زیاد موجب آسیب به سقف و دیوار های آشپزخانه خواهد شد که اگر چربی موجود در بخارات آشپزخانه را هم به آن اضافه نماییم، روند تخریب مصالح سقف و دیوارها تشدید خواهد شد.

هود صنعتی آشپزخانه می تواند از این اتفاق جلوگیری کرده و با جمع آوری جمع آوری حرارت، بو، دود، چربی و بخارات موجود در آشپزخانه های صنعتی و رستوران ها و هدایت آن به بیرون فضای آشپزخانه صنعتی، نقش موثری در افزایش عمر مفید ساختمان آشپزخانه ایفا نمایند.

در برخی از رستوران ها به دلیل قرارگیری آشپزخانه در طبقات پایین یا زیرزمین ساختمان، دود و بوی غذا مزاحمت هایی را برای همسایگان طبقات بالا و یا سالن غذاخوری خود رستوران ایجاد می کند که دراین گونه از موارد نقش هود صنعتی آشپزخانه بسیار پررنگ تر می باشد.

تقسیم بندی هود صنعتی آشپزخانه

تقسیم بندی هودها براساس نحوه قرارگیری و نصب در آشپزخانه صنعتی:

۱- هود صنعتی دیواری.
۲- هود صنعتی مرکزی.


هود صنعتی دیواری با میخ و پیچ به دیوار محکم می گردند اما در هودهای مرکزی احتیاج به گرفتن ساپورت محکم یا دستک از سقف برای نگهداری آن داریم. استقرار درست هود موجب بالا رفتن ایمنی و راحتی پرسنل در زمان کار در آشپزخانه خواهد شد.

هود صنعتی مرکزی
هود صنعتی مرکزی

تقسیم بندی هودها براساس جنس متریال مورد استفاده در ساخت آن:

جنس هود ها نیز می تواند از جنس استنلس استیل ۳۰۴ یا آلومینیوم آنادایز باشد. در محیط‌ های خشک و با رطوبت پایین ازهودهای آلومینیومی استفاده می شود ولی در محیط های مرطوب (بیشتر در استان های شمالی و جنوبی کشور) جهت افزایش ماندگاری و دوام هود و جلوگیری از زنگ زدگی از هود های ساخته شده از جنس استنلس استیل ۳۰۴ استفاده می شود. ضخامت هود ها تاثیری بر زنگ زدگی ندارد اما برای جلوگیری از دفرمه شدن و آسیب وارده به هودها از ضخامت مناسب جهت ساخت هود ها استفاده می شود.

ضخامت هودهای از جنس استنلس استیل از۰.۶ میلی متر تا ۱ میلی متر متغیر می باشد. قابل ذکر است هرچقدر ضخامت هودها بالاتر برود احتیاج به نگهدارنده محکم تری وجود خواهد داشت.

هود صنعتی استنلس استیل

مشخصات فنی هود های استنلس استیل

۱- ساخته شده از ورق استنلس استیل ۳۰۴ به ضخامت ۱ میلیمتر .
۲- دارای قاب و فیلترهای چربی گیر کشویی که قابل شستشو می باشد.
۳- دارای چراغهای تونلی جهت روشنایی داخل هود می باشد.
۴- با استفاده از پیچ و مهره استیل به هم متصل و یک هود یکپارچه را تشکیل می دهند.
۵- دارای سیم کشی داخلی و کلید روشنایی می باشد .
۶- بدون کانال و اگزاست فن.

هود صنعتی دیواری استنلس استیل
هود صنعتی دیواری استنلس استیل

هود صنعتی آلومینیوم آنادایز

مشخصات فنی هود های از جنس آلومینیوم

۱- ساخته شده از ورق آلومینیوم آنالایز شده به ضخامت ۵/۱ میلیمتر
۲- دارای قاب و فیلترهای چربیگیر کشویی که قابل شستشو می باشد
۳- دارای چراغهای تونلی جهت روشنایی داخل هود می باشد
۴- هودهای آلومینیومی آنادایز شده در قطعات مختلف با استفاده از پیچ و مهره به هم متصل و یک هود یکپارچه را تشکیل می دهند
۵- هودهای مرکزی با استفاده از قلاب و زنجیر به سقف آشپزخانه و بالای لوازم پخت نصب می شود
۶- دارای سیم کشی داخلی و کلید روشنایی می باشد
۷- بدون کانال و اگزاست فن

تقسیم بندی هود های صنعتی از لحاظ تعداد جداره

۱- هودهای تک جداره
۲- هودهای دوجداره

هودهای چه ازجنس استنلس استیل باشد یا از جنس آلومینیوم آنادایز شده باشد به دو صورت تک جداره یا چند جداره ساخته می شوند.در ایران به دلیل عدم الزام استفاده از هود دوجداره و قیمت بالای متر مربع هود های دوجداره بیشتر از هودهای تک جداره استفاده می شود، ولی باید در نظر داشت ساده ترین مدل هود، هودهای صنعتی تک جداره می باشد.

هود صنعتی استیل دو جداره
هود صنعتی استیل دو جداره

بهترین نوع هودها،هودهای صنعتی دوجداره یا چند جداره می باشد که در صورتی که هزینه اجرای آن محیا باشد بیشترین راندمان را در فضای آشپزخانه صنعتی خواهند داشت.

در هودهای صنعتی تک جداره تنها هوای آشپزخانه از طریق کانال های متصل به هود خارج می شود و ورود هوا نداریم، ولی در هودهای چند جداره هوای تازه بیرون با درصدی از هوای خنک در قسمت جلویی هود وارد آشپزخانه شده که هم به صورت پرده هوا عمل نموده و هم باعث سرعت عمل در تخلیه حرارت، دود و چربی از طریق هود خواهد شد، همچنین از انتشار دود و حرارت در فضای آشپزخانه جلوگیری خواهد نمود که در کاهش هزینه برق جهت خنک کردن، ورود هوای تازه و خروج هوا تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

در کشور های پیشرفته از جمله کشور همسایه خودمان امارات، جهت ایمنی بیشتر و جلوگیری از آتش سوزی در هود و کانالها ، یک جدار آب به هود اضافه شده که از لحاظ HSE کاملا ایمن گردد.

تقسیم بندی هودها بر اساس تکنولوژی ساخت آن:

۱- اتصال با جوش و پرچ به هم
۲- اتصال با پیچ و مهره به هم

هود صنعتی آلومینیوم
هود صنعتی آلومینیوم

باید دقت نمود استفاده از هود هایی که با پیچ و مهره به یکدیگر متصل می گردد مزایای فراوانی دارد و امکان اضافه یا کم نمودن راحت واحدهای هود روی خط پخت و یا باز نمودن هودها و نصب آنها در محل دیگر به دلیل جابجایی رستوران امکان پذیر می باشد.

در صورتی که در هود هایی که با جوش و پرچ ساخته شده و به یکدیگر متصل می گردند چنین امکانی وجود نخواهد داشت و در زمانی که بخواهیم رستوران را توسعه دهیم و یا به دلیل استیجاری بودن برخی از رستوران ها از محل فعلی باز نموده و در جای دیگر مستقر نماییم ساختار خود را از دست داده، دفرمه شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

این مزیت بیشتر در شهرهای بزرگ و در مجتمع های تجاری پر رفت و آمد بخصوص فودکورت ها به دلیل گران بودن قیمت ملکی رستوران و استیجاری بودن واحد های غذایی نمایان خواهد شد.

ارتفاع مناسب یک آشپزخانه صنعتی و نصب هودها:

هودها در ارتفاع حداقل ۲ متر از کف تمام شده نصب می گردند و ارتفاع خود هود نیز به صورت استاندارد ۵۰ سانتی متر می باشد، لذا با در نظر گرفتن ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری کانال بالای هود های صنعتی (با توجه به cfm محاسبه شده) حداقل ارتفاع برای یک آشپزخانه صنعتی از کف تمام شده تا سقف تمام شده ۲،۵ متر می باشد.

نصب هود صنعتی
نصب هود صنعتی

مجموعه نیک فن با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا توانایی ساخت هود صنعتی آشپزخانه با ارتفاع ۳۰ سانتی متر را دارا می باشد که در آشپزخانه های صنعتی که ارتفاع کمتر از ۲.۵ را دارند مورد استفاده قرار می گیرند ولی باید دقت نماییم از حالت استاندارد خارج بوده ولی می تواند راه حلی برای معظل ارتفاع کم آشپزخانه مذکور باشد.

ابعاد هود صنعتی آشپزخانه :

هودهای صنعتی دیواری در ابعاد مختلفی ساخته می شوند ولی باید دقت نماییم ارتفاع استاندارد هود ۵۰ سانتی متر و عرض آن ۱۲۰ سانتی متر و طول آن بسته به خط پخت متغیر خواهد بود.
ابعاد هودهای صنعتی مرکزی نیز متفاوت می باشند اما در موارد استاندارد ارتفاع آن ۵۰سانتی متر و عرض آن ۲۸۰سانتی متر و طول آن بسته به خط پخت متفاوت خواهد بود.


در هود های صنعتی دوجداره حداقل ارتفاع هود ۷۵ سانتی متر و طول آن بسته به خط پخت متفاوت خواهد بود لذا این نکته بسیار پر اهمیت می باشد که حداقل ارتفاع لازم برای آشپزخانه ای که از هود دوجداره استفاده می نماید حداقل ۳ متر در نظر گرفته شود.

هود صنعتی آلومینیومی دیواری
هود صنعتی آلومینیومی دیواری

مکان هایی که نیاز به هود صنعتی آشپزخانه می باشد:

در بخش های پخت و اتاق شستشوی ظروف کوچک می بایست هودهای صنعتی نصب گردد.
در بخش پخت، تجهیزات آشپزخانه صنعتی که در زیر هود قرار می گیرند عبارت اند از: دیگ های دوجداره پخت برنج ، دیگ های دوجداره پخت خورشت، تابه گردان ، اجاق های چهارشعله فردار ، سه ردیفه و چهار ردیفه های زمینی، سرخ کن های صنعتی، کامبی آون یا کامبی استیمر، کباب پزهای سنتی و کباب پز های صنعتی یا ریلی و تجهیزات پخت فست فود وغیره.

در بخش شستشوی ظروف کوچک، تجهیزات آشپزخانه صنعتی که در زیر هود قرار می گیرند عبارت اند از: ماشین های ظرف شویی صنعتی  هود تایپ، ماشین ظرف شویی صنعتی ریلی یا اتوماتیک و در بعضی از مواقع ماشین های ظرف شویی صنعتی ۵۴۰ بشقاب در ساعت.

نکات جانبی در مورد هود صنعتی آشپزخانه :

فیلترمتحرک هودهای صنعتی، چربی‌های تولید شده در آشپزخانه صنعتی را قبل از رسیدن به دستگاه سانتریفیوژ ( اگزاست فن) جدا نموده و مانع آسیب رساندن به سانتریفیوژ (اگزاست فن) می شود . این فیلترها با توجه به کارکرد آشپزخانه می تواند به راحتی جدا شده و بعد از شستشو با آب داغ و مواد شوینده بلافاصله در محل خود نصب گردد.
مزیت اینگونه فیلترها نیز یک بار مصرف نبودن آن ها می باشد و تا زمانی که تغییر شکل ندهند می توان از آن استفاده نمود.

تمامی هود ها ، چه دیواری و چه مرکزی به وسیله کانال هایی به سانتریفیوژ ( اگزاست فن ) متصل می شوند. کانال ها در قسمت بالایی به هودها فلنچ می شوند. هر چقدر کانال ها به صورت عمودی حرکت نمایند و حرکت افقی در آن ها کمتر باشد قدرت مکش سانتریفیوژ(اگزاست فن) هود صنعتی آشپزخانه بیشتر خواهد شد.

نکته ۱:

هر تغییر۹۰ درجه مسیر کانال ها باعث افت شدید در راندمان مکش سانتریفیوژ (اگزاست فن) خواهد شد. کانال ها به دو صورت گرد یا چهارضلعی قابل اجرا می باشد. کانال های گرد cfm بیشتری را خارج می نماید. در صورتی که نیاز باشد کانال ها به ارتفاع بسیار بالا انتقال یابند، می بایست از لرزه گیر و صداگیر در طول عبور کانال ها استفاده نمود.

روشنایی داخل هود :

برای روشنایی داخل هود صنعتی آشپزخانه از چراغ های تونلی که در برابر گرمای بالا و رطوبت بالا مقاوم هستند استفاده می شود. نصب چراغ ها در قسمت جلویی و در بخش داخلی هود صورت می گیرد. این موضوع موجب میگردد که ما نور کافی برای دید اوپراتور در زمان پخت و پز و عملیات آشپزی را تامین نماییم.

چراغ ها با توجه به نور آشپزخانه در فواصل ۱.۵ الی ۲ متری از یکدیگر قرار خواهند گرفت. برق مورد نیاز برای روشنایی داخل هودهای صنعتی، همان برق مورد نیاز برای لامپ های تونلی بوده و تک فاز خواهد بود، جهت سیم کشی باید ورودی سیم را در ارتفاع ۲ متری از کف تمام شده زمین و در کنار هود صنعتی به صورت انتظار قرار دهیم.

و در پایان :

 در بسیاری از کشورهای پیشرفته استانداردهای سخت گیرانه بسیار بالایی حکم فرما می باشد و درصورتی که اگزاست فن هودها روشن نباشد هیچگونه جریان گازی در لوله های آشپزخانه جریان پیدا نخواهد کرد و خطر نشت گاز و توزیع بخارات سمی در آشپزخانه به حداقل خواهد رسید.

 هود صنعتی آشپزخانه را می بایست توسط افراد ماهر و خبره در آشپزخانه نصب نماییم. هود های صنعتی بدون کانال و اگزاست فن بوده و زمانی که ما هود را خریداری می نماییم مبنی بر آن نبوده که ما کانال و اگزاست فن را هم خریدای نمودیم. جهت دریافت مشاوره و خرید هود صنعتی ، با کارشناسان نیک فن در تماس باشید.

محصولات مرتبط

Leave a Comment