تصویر پلاگ فن

پلاگ فن چیست؟ کاربرد ها و مزیت های فن سانتریفیوژ پلاگ

پلاگ فن ها نوعی از فن های سانتریفیوژ صنعتی هستند که بالاترین بازده را درصنعت دارا بوده و به دلیل  تطبیق پذیری در شرایط مختلف به وفور از آن ها استفاده می گردد و برای گردش هوا در مکان های تجاری و کاربردهای صنعتی شامل پرده هوا، بخاری هوا، پانل های سقفی، دیواری و کف، اجاق گاز، خشک کن، جمع کننده گرد و غبار، اواپراتور، فریزر، کوره، اجاق گاز، خانه های دود، بخاری های فضایی، غرفه های اسپری و سایر برنامه های درجه حرارت بالا به کاربرده می شوند. مجموعه نیک فن با توجه به نیازهای گسترده صنایع مختلف به عنوان تولید کننده برتر پلاگ فن های سانتریفیوژ در ابعاد و ظرفیت های مختلف در کشور می باشد.

پلاگ فن چیست و چگونه کار میکند؟

جریان هوا از نیازهای ضروری در هر صنعتی می باشد، لذا از هواکش های صنعتی – فن های سانتریفیوژ جهت تخلیه گاز، گرد و غبار… و یا ورود هوای تازه در مکان های عمومی و صنعتی استفاده می گردد. نسل جدید از فن های سانتریفیوژ به نام پلاگ فن به این حوزه ورود کرده و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این فن ها از لحاظ ساختاری شبیه فن های یوتیلیتی می باشند و همانند فن های سانتریفیوژ بر اساس نیروی گریز از مرکز کار میکند.

نمونه ای از پلاگ فن نصب شده در هواساز

ناگفته نماند می توان پلاگ فن ها را در باکس هایی از جنس آلومینیوم، گالوانیزه و در مورادی استیل به همراه عایق صدا و دما قرار داد و تا حد زیادی از میزان صدا و ارتعاشات آن جلوگیری نمود. طراحی این فن اصولا بر اساس داده هایی مانند دمای کار، گردش هوای مورد نیاز، فشار داخل محفظه فن انجام می گیرد. تیغه های پروانه پلاگ فن ها می تواند به صورت فوروارد ( انحنای تیغه ها به سمت جلو ) و یا بکوارد ( انحنای تیغه ها به سمت عقب ) انجام گیرد و انتقال قدرت ( نحوه اتصال فن به الکتروموتور ) در ان ها می تواند به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم – فولی تسمه باشد.

مطالب مرتبط :

پلاگ فن مستقیم و غیر مستقیم

مشخصات فنی پلاگ فن ها

  • فن: دارای بالانس استاتیک و داینامیک طبق استاندارد بین المللی ISO1940
  • تیغه ها: در مدل های بکوارد و فوروارد
  • انتقال قدرت: مستقیم – فولی تسمه
  • پانل یا قاب : به صورت افقی و عمودی طراحی و ساخت می شود (ساخت افقی استاندارد می باشد )
  • استفاده از عایق های صداگیر جهت اطمینان از عملکرد بدون لرزش
  • مجهز به شاسی دوبل از جنس ناودانی فابریک ومجهز به لرزه گیرهای لاستیکی
  • استفاده از پوشش رنگ اپوکسی جهت جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی دستگاه و بالا رفتن عمر مفید دستگاه
  • استفاده از فلنج جهت حفظ صافی و استحکام
پلاگ فن نصب شده در محل

مزیت هواکش پلاگ فن

  • در طراحی بسیار جمع و جور می باشند.
  • نصب و راه اندازی آسان را تضمین می کند.
  • مناسب برای عملکرد بدون صدا برای سال های متمادی در مکان های حساس به سرو صدا
مطالب مرتبط :

 اجزا پلاگ فن

  • پروانه – Impeller : ورودی هوای به صورت محوری می باشد و وجود قیف مخروطی شکل موجب بازدهی بهتر آن می گردد.
  • قاب نگهدارنده – پانل نصب شونده که به طور مستقیم به دیواره نصب می شوند.
  • سازه پخش خروجی هوا
  • مخروط های ورودی
  • اندازه گیری سنگین و چرخش برای مطابقت با پروانه
  • برای اطمینان از جریان هوا فلنج مخروطی ورودی از پیش ساخته شده می باشد.
  • به عنوان استاندارد مخروط ورودی انتگرال اختیاری می باشد.
  • سایر اجزای مورد استفاده ممکن است شامل یاتاقان ها ، کوپلینگ ها ، دستگاه قفل پروانه، شافت و غیره باشد.
  • در نوع کوپله غیر مستقیم استفاده ازیاتاقان برای حداکثر پایداری و بار طراحی شده است و یاتاقان ها بدون جداسازی قابل سرویس می باشند.

پروانه وبدنه پلاگ فن ازمتریال ورق فولاد، آلومینیم و در موارد خاص از جنس استنلس استیل ساخته میشود. پروانه پلاگ فن می تواند به طور مستقیم به شافت موتور متصل شود و یا پلاگ فن بصورت تسمه وفولی باشد. پلاگ فن ها برای اطمینان از عملکرد بدون لرزش روی عایقهای صداگیر نصب می گردند که مجهز به شاسی دوبل از جنس ناودانی فابریک و لرزه گیر لاستیکی می باشد. همچنین جهت بالا بردن عمرمفید وجلوگیری از خورندگی و زنگ زدگی دستگاه از پوشش رنگ اپوکسی الکترواستاتیک استفاده میگردد.

اجزای پلاگ فن

 پلاگ فن شامل یک پروانه فن ، یک قاب، و سازه پخش خروجی هوای اول و دوم میباشد.
پروانه پلاگ فن شامل ورودی هوای محوری است و توسط یک قیف مخروطی شکل موجب بازدهی بهتر پلاگ فن میگردد.
 ساختار خروجی هوای اول پلاگ فن توسط بخشی از قاب مجاور صفحه پشتی پروانه فن یک منطقه جانبی را پشتیبانی میکند.
ساختار خروجی هوای دوم پلاگ فن توسط بخشی از قاب مجاور صفحه جلویی پروانه فن پشتیبانی میشود .

ساختار پلاگ فن

پلاگ فن ها تقریبا مشابه اگزاست فن های یوتیلیتی هستند. با این تفاوت که در پلاگ فن ها بجای حلزونی که پروانه درون آن قرار میگیرد. باکس هایی از جنس گالوانیزه یا ورق فولاد با استراکچرهای آلومینیومی به همراه عایق صدا ودما در نظر گرفته شده است که این باکس علاوه بر محافظت از دستگاه تا حد زیادی میزان صدا وارتعاشات پلاگ فن را کاهش می دهد. استفاده از پلاگ فن ها درمکانهای که حساسیت صدایی در آنها اهمیت دارد بسیار مناسب تر از اگزاست فن سانتریفیوژ است. البته ظرفیت هوادهی پلاگ فن ها مشابه اگزاست فن های سانتریفیوژ می باشد وتفاوتی در این مورد ندارند

در صورتی که  در پلاگ فن نیاز به باکس محافظ نباشد، با توجه به نوع کاربری، پلاگ فن هارا بدون باکس تولید خواهند کرد، این نوع فن ها در مکانهای مورد استفاده قرار میگیرند که فقط قصد مکش وجابجایی هوا یا گاز را داشته باشند،این دسته از پلاگ فن ها براساس سفارش جهت نصب در داخل هواسازهای کوره، خشک کن ها یا اتاقک هایی که نیاز به پخش شدن یکنواخت گرما در محیط را داشته باشند یا پلاگ فن ها در محیط های که نیاز به گردش هوا باشد استفاده می شوند. پروانه پلاگ فن می تواند به شکل بکوارد یا فوروارد باشد، نحوه انتقال قدرت در پلاگ فن ها به دو صورت کوپل مستقیم وپولی تسمه می باشد.

پلاگ فن

کاربرد پلاگ فن ها

  • استفاده دردستگاه های تهویه مطبوع مانند هواسازهای صنعتی، هواسازهای هایژنیک ( آنتی باکتریال ) و هم چنین سیستم های گرمایشی
  • استفاده در فرایندهای با درجه حرارت بالا همانند کوره ها، خشک کن ها و .
  • استفاده درصنعت نساجی در سیستم اسپری و جمع کننده غبار و پرز

پلاگ فن ازمدلهای سانتریفیوژمی باشد ومعمولا پلاگ فن با پروانه رادیال بکوارد است، که پلاگ فن بدون هوزینگ مورد استفاده قرار میگیرند. پلاگ فن در مواردی کاربرد دارد که فقط قصد مکش و جابه جایی هوا و یا پخش شدن یکنواخت گرما را داشته باشد. پلاگ فن تمامی ابعاد وبا هوادهی ١٠٠٠ مترمکعب تا ١٠٠٠٠٠ مترمکعب ویا بالاتربه سفارش ساخته میشود. لازم بذکر است که در صورت نیاز، انواع فنهای اروپایی نیز قابل ارایه میباشد.

بیشترین استفاده این نوع فن به خصوص نوع کوپله مستقیم بدون تسمه به دلیل عاری بودن از ایجاد آلاینده در هواسازهای هایژنیک ( آنتی باکتریال ) – بیمارستانی استفاده می شود. البته می توان در دستگاه های هواساز صنعتی (خصوصا به جای فن های دو طرفه ) نیز از پلاگ فن به دلیل توزیع یکنواخت هوا استفاده نمود که کارایی و کیفیت هوای ایجاد شده توسط این فن همانند فن های سانتریفیوژ حلزونی می باشد. هم چنین از پلاگ فن ها برای مکان هایی که نیاز به چرخش هوا، بحث سیرکولاسیون و توزیع گرما به صورت یکنواخت دارند مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین موراد مصرف این نوع فن در کوره ها، خشک کن ها و … می باشد. این سبک از فن ها با موتور، یاتاقان ها و درایوهای خارج از هوا طراحی شده است که امکان استفاده در سیستم های تمیز، آلوده و یا درجه حرارت بالا را می دهد. پلاگ فن ها نیاز به کانال کشی را مرتفع ساخته و بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که نمی توان در محیط کانال کشی نمود.

محصولات مرتبط

Leave a Comment