فن سانتریفیوژ

کاربرد ، مزایا و قیمت فن یا تهویه سانتریفیوژ

همانطور که در سایتهای دایره المعارف نیز ذکر گردیده است ، سانتریفیوژ در معنای لغوی به مفهوم گریز از مرکز اطلاق می گردد. (ر.ک. ویکی پدیا)

معرفی فن سانتریفیوژ

این نوع فن را با نام فن گریز از مرکز هم می شناسیم، چراکه جریان هوا در آن به‌ وسیله نیروی گریز از مرکز جابجا می شود. در این گونه فن‌ها زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه است. به عبارت دیگر،فن سانتریفیوژ‎ هوا را در جهت عمود بر محور گردش پروانه تخلیه می‌کند. فن سانتریفیوژ سروصدای کمی تولید می کند، قابل اعتماد است، کارایی بالایی دارد و بنابراین از آن در محیط ها و برای کاربردهای مختلفی استفاده می کنند. در ادامه توضیحاتی کلی در مورد انواع فن سانتریفیوژ و نکاتی که هنگام خرید این محصول باید در نظر داشته باشید را برای شما ارائه خواهیم کرد.

تاریخچه و کاربرد

فن سانتریفیوژ در سال 1832 توسط یک مهندس نظامی در ارتش روسیه به نام ستوان الکساندر سابلوکف اختراع و ساخته شد. در بسیاری از مواقع از این نوع فن با نام «دمنده» هم یاد می شود. سازوکار کارکرد فن سانتریفیوژ تفاوت های زیادی با کارکرد فن آکسیال دارد. در این نوع فن، چندین تیغه روی پروانه سوار هستند، وقتی جریان هوا وارد دستگاه هواکش می شود، توسط این تیغه ها به گردش در می آید و فشار آن بیشتر می شود. فن سانتریفیوژ در حقیقت هوا را به صورت شعاعی به جریان می اندازد؛ جهت هوای خروجی از این نوع فن معمولاً حدود 90 درجه نسبت به جریان هوای ورودی فن تغییر می کند. سازوکار فن سانتریفیوژ به این شکل است که هوا باید از سیستمی از کانال ها و لوله ها عبور کند. در این فن ها، هوا از بخش پروانه به سمت پره ها حرکت کرده و انرژی جنبشی آن زیاد می شود. این انرژی جنبشی قبل از ورود به بخش خروجی به انرژی فشاری تبدیل شده و در نتیجه فشار هوا بالا می رود. بنابراین، این امر باعث می شود تا فشار هوای ایجاد شده توسط این فن ها بیشتر از هواکش آکسیال باشد. از سوی دیگر، علیرغم آن‌که حجم جابجایی هوا درفن سانتریفیوژ‎کمتر زیاد است، این نوع فن ها جریان هوایی دائمی و با ثبات‌تر ایجاد می کنند و البته نیازمند مصرف انرژی بیشتری نیز هستند.

در صورت نیاز به مشاوره ، اینجا را کلیک نمایید و با کارشناسان نیک فن تماس حاصل فرمایید.

اجزاء ساختاری :

فن‌های سانتریفوژ از قسمت‌های زیر تشکیل یافته‌اند:

  1. حلزونی که پروانه داخل آن قرار می‌گیرد.
  2. پروانه که قسمت اصلی هواکش می‌باشد و وظیفه به جریان‌انداختن هوا را به‌عهده دارد. پروانه فن‌های سانتریفوژ عموماً به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند
  3. الکتروموتور که به عنوان نیروی محرک پروانه عمل‌می‌کند.
  4. صفحه برشی صفحه‌ای که در قسمت دهانه خروجی هواکش قرارگرفته و از بازگشت هوای تخلیه‌شده به داخل حلزونی جلوگیری می‌کند.
  5. قیفی که در قسمت دهانه ورودی هواکش قرار می‌گیرد و جهت افزایش بازدهی فن به‌کار می‌رود.
نمای ظاهری یک فن سانتریفیوژ

نحوه کار فن سانتریفیوژ:

فن سانتریفیوژ دارای یک شکل استوانه ای است که از تعدادی تیغه که بر روی پروانه قرار دارند تشکیل شده است. در این فن سانتریفیوژ زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه می باشد. در فن سانتریفوژ هوا از قسمت پروانه به بخش پره ها حرکت می کند و این امر موجب می شود که انرژی جنبشی افزایش یابد و در هنگام خروج به انرژی فشاری تبدیل شده و این امر باعث ایجاد فشار زیاد می شود. اگرچه حجم هوای خروجی از فن سانتریفیوژ نسبت به فن آکسیال کمتر است اما از فشار بیشتری برخوردار است و جریان هوای با ثبات ایجاد می کند.

کاربرد فن سانتریفیوژ:

امروزه فن سانتریفیوژ در صنایع محبوب هستند. با توجه به طراحی ساده فن سانتریفیوژ به آسانی و به سرعت تولید می شوند و می تواند هزینه های تولید را بسیار کاهش دهد. این نوع فن سانتریفیوژ قابلیت استفاده در فضاهایی که دمای هوا بالاست و آلودگی وجود دارد را دارند. از کارخانه های کوچک تا صنایع بزرگ فن سانتریفیوژ کاربرد بسیار زیادی دارد.

مزایای فن سانتریفیوژ:

فن سانتریفیوژ مزایای زیادی دارد که در این جا به چند نمونه اشاره می کنیم:
1-فن گریز از مرکز با ایجاد جریان هوای ثابت اجازه می دهد تا انرژی تولید کند که تا 84٪ بازده استاتیک را تولید کند. این سطوح کارآیی برای حفظ سیستم های بزرگتر هوا مناسب است.
2- فن سانتریفیوژ دوام بیشتری دارند و در محیط هایی که خوردگی و فرسایش وجود دارد خوب عمل می کنند.
3- نگهداری این فن ها ساده است. به راحتی تمیز می شوند و تعمیر و نگهداری روزانه آن ها بسیار آسان است.
4- انعطاف پذیری بالا. فن سانتریفیوژ برای ترکیب چندین جریان هوا و فشار مفید هستند و می توانند چندین حالت جریان هوا از جمله مرطوب و خشک را تهویه کنند.
5- این فن ها دارای اندازه های مختلف است و کاربردهای متنوعی دارد.

سانتریفیوژ بزرگ
تصویر سانتریفیوژ بزرگ صنعتی

هواکش و فن از دیرباز تا کنون از اجزای جدا نشدنی هر محیط یا ساختمان در بسته ای بوده اند. زیرا به مرور زمان.هوای داخل یک مکان در بسته قابل استفاده نمی باشد و لازم است تا تهویه صورت بگیرد تا بتوان از وقت گذراندن در آن فضای در بسته بهترین استفاده را برد.فن ها و هواکش ها انواع مختلفی دارند که در صنعت و مصارف خانگی استفاده می شوند. یکی از فن هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد ، فن سانتریفیوژ یا فن گریز از مرکز می باشد که در ادامه این متن در مورد این نوع فن با شما صحبت خواهیم کرد تا در هنگام خرید بتوانید با دانستن ویژگی های این فن بهترین خرید را داشته و سر در گم نشوید.

در صورت نیاز به مشاوره ، اینجا را کلیک نمایید و با کارشناسان نیک فن تماس حاصل فرمایید.

چرا سانتریفیوژ نام گذاری شده

به طور کلی باید گفت که دلیل نام گذاری این فن به نام فن سانتریفیوژ این است که طرز کار کلی فن به وسیله ی نیروی گریز از مرکز می باشد و این نیرو سبب می شود تا هوا از محیط داخل خارج شده و به بیرون برود. لازم به ذکر است که مهم ترین نکته و مزیت در مورد فن سانتریفیوژ این است که می تواند به افت فشار استاتیک غلبه کند و در فشارها ی پایین استاتیک هم هوا را از داخل محیط به خارج ببرد و به خوبی محیط را تهویه کند.
اجزای کلی فن سانتریفیوژ:
اجزای کلی فن گریز از مرکز یا فن سانتریفیوژ به صورت زیر می باشد :

  • حلزونی
  • پروانه
  • الکتروموتور
  • صفحه برشی

پروانه که قسمت اصلی فن سانتریفیوژ می باشد حامل حلزونی است و باعث می شود تا هوا در داخل حلزونی به جریان افتاده و از داخل محیط به بیرون برود.
کار الکتروموتور در فن گریز از مرکز این است که نیروی محرکه لازم برای چرخش پروانه را فراهم کند تا بتواند وظیفه خود که خارج کردن هوا از محیط و تهویه آن است را به درستی انجام دهد.
حلزونی هم باعث می شود تا هوا دوباره به داخل محیط برنگردد و از محیط به صورت کامل خارج بشود.
پروانه هم با گردش های پیاپی خود نیروی گریز از مرکز مورد نظر فن سانتریفیوژ را تولید می کند تا عملکرد فن به صورت عالی باشد.

قیمت فن سانتریفیوژ

فن سانتریفیوژ از انواع فن هایی است که اغلب جنبه استفاده صنعتی دارد و کم تر در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. بنا بر این تعداد مشتریان محدودی دنبال خرید این فن می باشند. شرکت های زیادی وجود دارند تا بتوانند به شما برای خرید بهتر فن سانتریفیوژ کمک کنند. این موضوع که فن سانتریفیوژ انواع مختلفی دارد سبب می شود تا قیمت این محصول در بازار بسیار متفاوت باشد و طیف وسیعی از قیمت ها برای این نوع فن موجود باشد. پس اگر شما نیاز دارید که یک فن سانتریفیوژ برای محیط کار یا کارخانه خود خریداری کنید، باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید تا بتوانید بهترین فن سانتریفیوژ را برای مصارف مورد نیاز خود بخرید.
پارامترهای تاثیر گذار در قیمت تمام شده سانتریفیوژ مواردی از قبیل قدرت الکتروموتور ، جنس مورد استفاده و خدمات پس از فروش و گارانتی آن می باشد که در ادامه درباره آنها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

چنانچه مایلید قیمت سانتریفیوژ مورد نظر خود را بدانید، یا در انتخاب سانتریفیوژ مورد نظرتان تردید دارید ، اینجا را کلیک نمایید و با کارشناسان نیک فن مشورت نمایید..

سانتریفیوژ صنعتی
سانتریفیوژ صنعتی

قدرت الکتروموتور

قیمت فن سانتریفیوژ بسته به کاربرد هایی که دارد متفاوت است. برای بررسی قیمت فن باید الکتروموتوری که در داخل فن سانتریفیوژ قرار دارد مورد بررسی قرار بگیرد. هر چه قدرت الکتروموتور فن سانتریفیوژ بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می ‌رود و البته قدرت بالا و الکتروموتور در فن سانتریفیوژ باعث می‌شود تا مکندگی هوا توسط فن سانتریفیوژ به حداکثر خود برسد. در صورتی که برای فضا های بسیار بزرگ بخواهید از فن سانتریفیوژ استفاده کنید نیاز دارید تا یک الکتروموتور قوی در داخل آن داشته باشید تا بتواند جوابگوی فضای بزرگ شما باشند. در واقع قدرت الکتروموتور مورد استفاده در فن گریز از مرکز بیش از هر چیزی به متراژ فضایی که قرار است فن در آن قرار گیرد بستگی دارد و با توجه به آن سنجیده می شود.

جنس مواد مورد استفاده در سانتریفیوژ

جنس متریال مورد استفاده در پروانه و حلزونی فن سانتریفیوژ نیز در قیمت آن بسیار تاثیر گذار است اگر از فلزات ارزان قیمت مانند آهن در ساخت پروانه و حلزونی فن گریز از مرکز استفاده شود قیمت کلی فن سانتریفیوژ پایین می‌ آید اما اگر از گالوانیزه یا فولاد بخواهیم در ساخت اجزای داخلی فن گریز از مرکز استفاده کنیم ، قیمت آن بالا تر خواهد رفت البته استحکام فن نیز بالاتر می رود و طول عمر دستگاه بیشتر خواهد شد. پس هر چه حلزونی و پروانه مورد استفاده در فن سانتریفیوژ از استحکام بالا تری برخوردار باشند مدت زمان استفاده از فن سانتریفیوژ بالاتر می ‌رود و احتمال خرابی آن کمتر خواهد شد.

خدمات پس از فروش و گارانتی

به طور کلی چون این دستگاه در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است روزها و یا حتی ماه ها بدون خاموش کردن آن بخواهید از آن استفاده کنید، قطعا احتمال خرابی دستگاه بالا می‌ رود. پس منطقی است که شما قبل از خریدن فن سانتریفیوژ ، به دنبال شرکت ارائه دهنده ای باشید که بهترین خدمات پس از فروش و ضمانت و گارانتی را به شما ارائه می دهد. شرکت های تولید کننده بسیار زیادی هستند که می توانند به شما فن گریز از مرکز بفروشند یا حتی فن های وارداتی را به شما پیشنهاد دهند، اما مهم است که بهترین شرکت را انتخاب کنید. تا اولاً بتواند قبل از خرید مشاوره و کارشناس فروش مناسبی را به شما ارائه دهد، چون شما نمی دانید که بهترین و مناسب ترین فن سانتریفیوژ برای کارخانه یا کارگاه تان چیست. فقط یک کارشناس فروش و یا متخصص فروش می تواند به شما کمک کند تا بتوانید فن سانتریفیوژ مورد نظر خود را بخرید. دوم این که پس از خرید هم ضمانت و خدمات پس از فروش مناسب به شما ارائه دهد، تا در صورت بروز مشکل بتوانید به راحتی دستگاه خود را تعمیر کرده و نخواهید برای هر بار تعمیر هزینه های بسیار گزاف را متقبل شوید.

فن سانتریفیوژ از نظر بهره‌وری و کارایی یکی از بهترین تجهیزات موجود در زمینه تهویه هوا است.

محصولات مرتبط

با کلیک بر روی این قسمت از بخش محصولات سانتریفیوژ سایت دیدن فرمایید و یا در ادامه برخی از محصولات سانتریفیوژ را مشاهده مینمایید. با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات سانتریفیوژ ، چنانچه محصول مورد نظر خود را پیدا نمی کنید ، کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید.

Leave a Comment